JAK SNADNO A RYCHLE PŘIDAT KVALITNÍ BÍLKOVINY DO SNÍDANĚ?

Bílkoviny hrají klíčovou roli při správném fungování organismu. Pomáhají nejen s budováním a udržováním svalové hmoty, ale také regulují naši hmotnost a ovlivňují naše stárnutí. Proto je velmi důležité, abychom si příjem bílkovin hlídali všichni zdaleka ne pouze sportovci.


Věřím, že „snídej jako král, obědvej jako měšťák a večeř jako chudák“ už jste někdy zaslechli.


Možná se tím právě vy řídíte. A začít každý den hodnotnou snídaní je základ. Nejste zrovna ranní ptáčata, nestíháte, nechce se vám vařit nebo jednoduše chcete rychlou snídani plnou bílkovin? Můžete vyzkoušet 2 rychlé a přitom výživné snídaně připravené za minutu.

Proč jsou bílkoviny důležité? Zajišťují správnou funkci imunity, obnovují tkáně a svalovou hmotu, řídí vnitřní prostředí organismu, mají regulační funkci i zrychlují metabolismus. A kolik bílkovin denně potřebujeme? Bílkoviny by měly tvořit 25 % denního kalorického příjmu. Doporučený příjem se pohybuje v rozmezí 1,2 – 1,6 g bílkovin na kilogram hmotnosti a 1,6 – 2,2 g u silových a vrcholových sportovců. Svůj optimální příjem si tak snadno spočítáme. Měli bychom konzumovat zhruba 2/3 rostlinných bílkovin a 1/3 živočišných bílkovin.

Bohužel i dnes, kdy máme někdy až moc informací, si mnozí bílkoviny nahrazují sacharidy a tělo si je pak zbytečně ukládá. Může to být i kámen úrazu při redukci přebytečných kil nebo u alternativní stravy veganů a vegetariánů. Často i sportovci mají s tímto potíž, protože mívají větší výdej energie než příjem, a potom vyhledávají sladké, které zajistí rychlý energetický přísun. Co by nemělo určitě ve vašem jídelníčku chybět je maso, vejce, mléčné výrovky, obiloviny a luštěniny.

Efektivní cestou k doplnění kvalitních bílkovin do jídla jsou proteinové shaky, ale určitě je fajn nastudovat jejich složení. Můžeme jimi obohatit snídani nebo jakékoliv jiné jídlo dne. První tipem na rychlou snídani je proteinový shake s vločkami a ovocem. Umixujete (rozsekáte) 2 lžíce špaldových nebo ovesných vloček, lžíci ořechů, půlku banánu, 2 – 3 dcl vody a 2 lžíce kvalitního proteinového prášku. Můžete si přidat i další ovoce podle chuti. A během minuty máte hotovou opravdu rychlou snídani v mnoha obměnách.

Druhou rychlovkou ke snídani je proteinový pribináček, který doporučuji připravit den předem, ale dá se konzumovat i okamžitě. Smíchejte 250 g farmářského nebo řeckého bílého jogurtu s kvalitním proteinovým práškem, na doplnění sacharidů přidejte čerstvé nebo sušené ovoce a kokos. A nezapomínejme na vlákninu – vločky, mák, semínka nebo ořechy. Opět během minuty máte kvalitní snídani. Můžete vyzkoušet i rychlé proteinové lívance z vloček, na které budete potřebovat o několik minut navíc. Proteinové lívance, palačinky nebo pribináček je šikovný i pro děti se sníženým poměrem proteinového prášku. Může tak krásně dětem doplnit bílkovinu a zbavit chutí na sladké stejně jako u dospělích, zejména pokud se vyhýbají nebo mají období bez masa.

Samotný proteinový shake je ideální po cvičení nebo tréninku a pro všechny, co si chtějí udržovat svalovou hmotu a myslí na své zdraví. Mnoho proteinů bohužel není vůbec dobrých, některé se nedají skoro pozřít, proto je dobré opravdu pečlivě vybírat. Často jsou na bázi mléčné bílkoviny a obsahují různé umělé přísady, aby vůbec držely pohromadě. Čas od času jsem nějaký vyzkoušela, ALE …

Až nedávno přišel na trh jeden rostlinný, který konečně skvěle chutná a má naprosto čisté a jednoduché složení. To znamená, že je tu konečně něco bez guarové gumy, „hurááá“. Doslova jsem si ho zamilovala, i když jsem masožrout, tak ráda některé dny maso vynechám. Tento protein je skvělou a certifikovanou náhražkou i pro vegany a vegetariány za bílkovinu právě z masa. Je vhodný při intoleranci na kravské mléko a po intenzivním tréninku urychluje regeneraci svalů.

Složení proteinu mě naprosto dostalo. Protože čím jednodušší složení potravin je, tím méně zatěžujeme organismus trávením.

Pouze hrách, hnědá rýže, přírodní aroma a sladidlo stévie. U čokoládově příchutě je navíc odtučněný pravý kakaový prášek a u vanilkové příchutě je pravá vanilka. Neobsahuje žádná umělá barviva ani sladidla, konzervanty, lepek, sóju, laktózu ani ořechy. Ptáte se proč hnědá rýže? Hnědá rýže má velmi podobné složení aminokyselin jako maso.

Každá porce obsahuje 80 % bílkovin, což je opravdu hodně, s kvalitními aminokyselinami. Obsahuje i vlákninu, což umocňuje jeho hodnotu. Můžeme si vybrat z vanilkové nebo čokoládové příchutě. Velikost balení je 500 g na 20 porcí. Jedna porce obsahuje 19 g bílkovin.

Při výrobě se myslelo na všechno, tak i obal je kompostovatelný a příroda je určitě ráda, že se ji odlehčí. A co se mi hodně líbí, že jeho koupí člověk přispívá na nadaci ELA, která podporuje děti s Leukodystrofií (genetická choroba, která poškozuje centrální nervový systém, kdy dochází ke ztrátě motoriky a děti tak končí na vozíčkách).

Vše začíná pohybem, vylepšujeme si to tím, co jíme a jaké prostředí si vytváříme, to ovlivňuje způsob, jakým žijeme.

Každý máme jiné zkušenosti a vyzkoušené tipy. Budu moc ráda, když se s námi o ně podělíte do komentáře pod článek. Také vás zaujalo jednoduché složení proteinu? Napište mi tady o více informací.

Přeji vám krásné dny

S láskou

Iva

Iva Smutková
Provázím ženy, především mámy na cestě k rozpohybování energie a života v souladu se svým srdcem. Propojuji ženy, které si prošly změnou a našly v ní poslání, které proměňují v tvoření pro druhé. Jsem autorka projektu Naplno životem>>. Spoluautorka on-line účinného programu Zdravá a krásná zevnitř ven aneb zpevni střed těla.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.